Fra Mælkebøtten til Højen Skole

Højen Skole og den lokale daginstitution Mælkebøtten, har et tæt samarbejde omkring at skabe den bedst mulige overgang fra børnehave til skole for det enkelte barn.

Overgangen fra børnehave til skole, markerer et vigtigt skridt i et barns liv. Der er mange følelser forbundet med at vælge skole til sit barn, samt bekymringer om hvordan overgangen fra børnehave til skole bliver for barnet. Mælkebøtten og Højen Skole arbejder hver især målrettet med, at give alle børn den bedste oplevelse. Ligesom det begge steder prioriteres højt, at samarbejde og videndele på tværs. Dermed sikrer vi de bedste forhold for dit barn, når det går fra at være børnehavebarn til at blive skoleelev.

"Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert " (Pippi Langstrømpe)

I løbet af foråret har skolestarterne fra Mælkebøtten deres gang på Højen skole. De kommer en formiddag om ugen, hvor børnene får mulighed for at lære de fysiske rammer ude og inde at kende, de får snust til skolens kultur og hilst på børn og voksne. De vil også få tid sammen med deres kommende kontaktlærere, så de allerede ved skolestart, kan føle sig trygge ved dem. Inden skolestart afholdes der 3-partssamtaler for de enkelte børn.

Vores fælles mål er, at børnene oplever det som positivt og trygt at stå i et skifte, og at de får mod på at gå ind i det nye fællesskab med nysgerrighed. For at nå dertil, har vi lavet fælles aftaler, og udgangspunktet for både Mælkebøtten og Højen Skole er, at vi har viljen til at skabe de bedst mulige rammer, for overgangen fra børnehave til skole.

Alle nye børn bliver overleveret i et tæt samarbejde mellem skole, forældre og børnehave.

Du er altid velkommen til at kigge forbi skolen til en snak og en rundvisning :) Det er vigtigt for os, at både du og dit barn, føler jer trygge.

Læs mere om overgange i samarbejdsaftalen mellem Mælkebøtten og Højen Skole.

Samarbejdsaftale

Shape Created with Sketch.

Folder om Den Gode Overgang

Shape Created with Sketch.